MARKA
İMAJI
İmaj
Kavramı:
Johanssen,
imajı “belli bir görüş objesi ile bağlantılı olan tüm tutum, bilgi, tecrübe,
istek, duygu vs.’lerin bütünlüğü olarak tanımlarken, C.C. Jung “imaj bir objeye
yönelik düşüncedir, bunun bir kısmı gerçek ile örtüşmekte, diğer kısmı ise
subjenin kendisinden gelmiş olan malzeme ile örtüşmektedir” şeklinde bir
tanımlama yapmaktadır(Oktay,2005;242).
İmaj Çeşitleri:
Kurt
Huber değişik imaj çeşitlerini, imaj kavramlarını ortaya koymuştur. Aşağıda
kısaca bunlar tanımlanmıştır(Oktay,2005;243):
-
Ürün
imajı: Bir ürünün sahip olduğu imajdır. Bu ürünün imajı onu üreten kurumdan
daha yaygın olabilir ve bazı durumlarda ürün imajı çok yüksek ve tanınmış
olduğu hallerde, onu üreten kurum hiç tanınmayabilir.
-
Marka
imajı: En tanınmış imaj türüdür. Gündelik ihtiyacın ürün ve markaları kadar,
otomobil ve lüks tüketim malları da bu imaja sahiptirler. Doyuma ulaşmış olan
pazarlarda, diğerlerinden ayrılan marka
imajları tüketicilerin oryantasyonu ve bir farklılık için mutlaka gereklidirler.
-
Kendi
imajı: Bir işverenin, patronun kendi kurumunu görme ve değerlendirme tarzıdır,
bu tıpkı bir mühendisin kendisinin gerçekleştirmiş olduğu yenilikleri
değerlendirme tarzı gibidir. Yani objektif olması her zaman için mümkün
değildir.
-
Yabancı
imajı: Kendi imajının tersidir. Ürün ve faaliyetlerle doğrudan ilgisi olamayan
kişilerin, yabancıların sahip oldukları imajdır. Güçlü markalarda kendi ve
yabancı imajı genellikle örtüşmektedir.
-
Transfer
imajı: En tanınmış türü, uluslar arası alanda yaygın, genellikle lüks mallar
arasında yer alan bir markanın genellikle o türde olmayan bir ürüne
transferidir. Huber bunlara örnek olarak Cartier sigaraları, Porsche güneş
gözlükleri ve Davidoff saatlerini vermiştir. Burada transfer edilen yalnızca
marka imajıdır.
-
Mevcut
imaj: Kuruluşun şu anda sahip olduğu imajdır. İmajlar dinamik yapılardır,
değişiklik gösterirler ve zamana uymak durumundadırlar. Sürekli genç bir
görünümü korumak zorunda olduklarından dolayı, mevcut durumun saptanması için
bilimsel analizleri gerekli kılar.
-
İstenilen
imaj: Kurumun sahip olmasını istediği imajdır. Yapılmış olan mevcut durum
analizinden sonra gerçekleştirilen düzeltmelerle bu imaja ulaşılabilmektedir.
İstenilen imaj, kurumun gelecekteki imajıdır, yani bugünden itibaren sahip
olunan imajdır. Burada dikkat edilmesi gereken nokta , önemli olan imaj
unsurlarının değiştirilmemesidir, çünkü imajlar yalnızca onları taşıyan güçlü
parçalar ağırlıklı olarak kaldıklarında yaşayabilmektedirler.
-
Olumlu
imaj: İyi ve güçlü profillere sahip marka ve isimlerdir. Bu tür imajlar
insanlarda sempati uyandırırlar. Kişisel olarak pozitif bağlantımızın olduğu
ürünlerdir ve pozitif imajlar elde edilen tecrübeler ile yakından ilgilidirler.
-
Olumsuz
imaj: Burada ilk akla gelen, bir yerlerde takılıp kalmış olan “tarihi” marka ve
isimlerdir.
Marka
İmajı Kavramı
Keller(2008)’e
göre marka bir üreticiye ait malı diğerinden ayırmaya yarayan bir araçtır.
Gerçekten de bir çok pazarlamacı markayı farkındalık yaratma ve dikkat çekme amaçlı olarak kullanmaktadır.
AMA’ya göre yapılan bir marka tanımı şu şekildedir: “ marka , bir satıcı ya da
satıcı grubunun mal ya da hizmetlerini diğerlerinden farklılaştırmaya yarayan
isim, sembol, terim, işaret, tasarım ya da bunların hepsinin bir bileşimidir.”
Markanın firmanın mal ve hizmetlerini farklılaştırma
gibi esas faydasının yanında hem firmaya hem de tüketiciye başka faydaları da
mevcuttur. Popüler kültürdeki
sembollerde olduğu gibi, aynı şekilde, markalar etkili bir şekilde ürüne
benzersiz fonksiyonel faydalar kazandırır. Markalandırmadaki bu fonksiyonel
beklenti ürünün daha anlamlı olması için gereklidir(Schembri,2009;1300).
Günümüzde
markaların çoğu, marka olmanın gereği olarak temel fonksiyonları getirmektedir.
Dolayısıyla markaların rekabet edebilmesi için temel fonksiyonları vurgulamak
pek anlamlı görünmemektedir. Bu nedenle şirketlerin markaları için rakip
markalardan farklı olduğuna dair tüketicileri ikna edeceği başka mesajlara
ihtiyacı vardır. Tüketiciler markalarda fonksiyon, nitelik, fayda gibi temel
özelliklerin olmasını beklerler. Ancak bunlar markayı seçmek için de yeterli
değildir. Bu temel özellikler yanında, markanın soyut birtakım özellikleri de
taşımasını beklerler. Yani kendilerine psikolojik fayda ve statü sağlayan,
toplumda yer edinmesine aracı olan, zenginlik, farklılık, üstünlük gibi pek çok
göstergesi olan markalara sahip olmak isterler. Bütün bunlar marka imajını
sağlayarak yaratılır(Erdil ve Uzun, 2009;106). Tüketicinin marka farkındalığı,
marka imajı ile arttırılır ve tüketicileri markaya yakınlaştırarak, firma için
marka denkliği yaratır (Schembri,2009;1300)..
Marka
imajı, geleneksel olarak marka ile ilişkili en temel ve bilinen kavramlardan
biridir. David Ogilvy, 50’li yıllarda bir markayı tüketicinin ürün hakkındaki
düşüncesi olarak nitelendirirken marka imajını tanımlıyordu. Marka imajını
oluşturan öğeler ve kavramların çok boyutlu bir tanımlama çerçevesine sahip
olduğu görülmektedir. Marka imajı, tüketicinin zihninde yer alan markanın
bütüncül resmi olarak tanımlanabilir(Uztuğ,2008;40).
Pazarlama
literatüründe, firmanın ve tüketicinin bakış açılarından olmak üzere marka
imajı üzerine yoğunlaşma vardır. Firma yaklaşımına göre pazarlama
faaliyetlerinin uygulanması doğrultusunda
pozitif bir marka imajı oluşturacak şekilde konumlandırma
stratejilerinin oluşturulmasıdır. Tüketici yaklaşımına göre marka imajı, marka
imajı ve marka denkliği arasındaki
ilişkiye göre tüketicinin gösterdiği tutum olarak ele alınmaktadır. Markanın
önemi, firmanın marka imajını tüketicilerin nasıl yorumladığını değerlendirdiğinde ortaya çıkar(Janonis et.
al.,2007;73).
Marka
imajı kavramı
Kaynak
|
Temel
anlamı
|
Marka
imajı kavramı
|
Park
(1986)
|
Fonksiyonel,
sembolik ve deneyimsel imaj
|
Marka
imajı, anlaşılması kolay bir fenomen değildir, çünkü firmanın iletişim
faaliyetlerinden etkilenir. Bu da tüketicinin marka setinden tam olarak
anladıklarını ifade eder.
|
Keller(1988)
|
İçerik
|
Marka
içeriği, tüketicinin zihnindeki çağrışımlara tepkidir.
|
Aaker(2002)
|
Çağrışımlar
|
Tüketici
markayı nasıl algılamakta
|
Şekil 1. Marka imajı kavramı(Janonis et.
al.,2007;74).
Marka
imajının tanımında en önemli nokta, hedef pazara yönelik ,oldukça açık ve
zengin bir kimliğin ortaya konmasıdır. İmaj, marka içeriği ile gerçek deneyimi
bir araya getirmeli. Son zamanlarda yapılan çalışmalar da gösteriyor ki,
tüketicilerin marka ile olağan dışı ve
benzersiz bir deneyim istedikleridir. Eğer bir firma marka imajı ile tüketici
beklentilerini karşılayamaz ise rakiplerine fırsat vermiş olur(Janonis et. al.,2007;74).
Marka İmajı Tanımı
Marka
imajı, pazarlamada önemli bir kavram olarak ele alınmasından bu yana, marka
imajı için henüz başarılı bir tanım birliğine ulaşılamamıştır. Herzog(1963) ve
Newman(1957) tarafından yapılan tanımda, marka bilinirliliği ile bağlantılı bir
çağrışımlar ağı hafıza modeli esas alınır. Buna göre marka imajı, tüketici
hafızasında yer eden marka çağrışımları olarak ele alınmaktadır(Keller,
1993;3).
Marka
imajı, tüketicilerin algısıdır. Markayla ilgili olan marka imajına bağlı olan
nitelikler tüketiciler arasında farklı şekilde algılanabilir. Marka imajı,
markanın önceki performansına göre tüketicilerin zihninde oluşur. yani, önceki
tüketim deneyimi ve markanın tüketici ihtiyaçlarını karşılama becerisi, bu
imajın oluşmasında rol oynar(Erdil ve Uzun,2009;107).
Park(1986),
pazardaki marka başarısının marka kimliği tercihine bağlı olduğunu ileri
sürmektedir. Marka kimliğinin kullanımı da marka imajı gelişimi şeklinde
olduğunu ve marka imajı ile marka kimliğinin garanti altına alınıp, rakiplerden
farklılaştırmaya yaradığını öne sürmüşlerdir. Kapferer (2003) de marka
imajının, tüketicilerle iletişim kurmada en etkili yol olduğunu ileri
sürmektedir. Ve aynı şekilde marka kimliğinin önemini arttırdığını
vurgulamaktadır(Janonis et. al., 2007;74).
Marka
imajı bir kişinin veya kişiler grubunun bir ürüne gösterdiği duygusal olduğu
kadar rasyonel bağdaştırmalar bütünü, bir başka deyişle, ürünün kişiye
çağrıştırdığı duygu ve düşünceler bütünlüğüdür(Oktay, 2005;246).
Marka İmajı Yaratma Süreci
Marka
imajı, markaya çeşitli duygu ve semboller kazandırarak markanın popüleritesini
arttırır. Tüketiciler sadece ürün satın almazlar, aynı zamanda ürünün çağrıştırdığı güç, zenginlik, klaslık
gibi imajı da satın alırlar. Sigmund Freud’a göre, ego ve süper ego ,
insanların sahip olmak istedikleri kişilik ile imaj arasındaki büyük mesafeyi
kontrol eder. Marka imajı, ambalaj, reklam, promosyon, müşteri hizmetleri,
ağızdan ağza reklam vb. diğer marka iletişimi araçları ile güçlenir ( http://www.asiamarketresearch.com/glossary/brand-image.htm).
Günümüzde
firmalar, iyi bir imaj oluşturmak üzere isim geliştirmek için önemli
yatırımlarda bulunurlar. Diğer avantajlarının da yanında, pozitif bir imaj,
marka yayılmasında da yararlıdır. Coğrafik bir isim, kişi ya da başka bir isim
türü, ürün için oluşturulan markanın imajındaki çağrışımları etkiler. Bu etki
de pozitif olabilir ve böylece çağrışımların gücünü ve hatırlanma durumunu
arttırır(Salinas and Perez, 2009;50).
Marka
imajı yaratma sürecini açıklamak için marka konumlandırma kavramına da değinmek
gerekmektedir. Çünkü marka imajı oluşumundaki önemli aşamalardan biri marka
konumlandırmasıdır(Janonis et. al.,2007;75).
Marka
kimliği, marka konumlandırması ve marka imajı, marka yaratma sürecinin 3 temel
yapı taşıdır. Buna yönelik model aşağıda verilmiştir:
Bu
modelden yola çıkılırsa marka kimliği ile marka imajı arasında yakın ilişki
olduğu görülmektedir. Yalnız marka kimliği ile marka imajı birbirine
karıştırılmamalıdır.
Marka
imajı bilgisi(müşterilerin ve diğerlerinin markayı nasıl algıladığı), marka
kimliği yaratırken faydalı ve hatta gerekli bilgiyi sağlar. Ancak marka imajı
tuzağında, sabır, kaynaklar veya marka imajının ötesine geçme uzmanlığı
eksiktir ve marka imajı hesaba katılması gereken bir girdiyken, marka
kimliğinin kendisi haline gelir(Aaker,2009;85).
Marka
imajı genellikle pasif ve geçmişe yönelikken, marka kimliği aktif olmalı ve
geleceğe yönelmeli, marka için arzulanan çağrışımları da yansıtmalıdır. Marka
imajı taktiksel olmaya eğilimli iken , marka kimliği stratejik olmalı,
sürdürülebilir bir avantaja yöneltecek bir iş stratejisini yansıtmalıdır(Aaker,
2009; 86).
Marka
kimliği ile marka konumu ve marka imajı arasındaki farkı belirtmek üzere Şekil
3’e bakılabilir:
MARKA İMAJI
|
MARKA KİMLİĞİ
|
MARKA KONUMU
|
Markanın, şu anda nasıl algılandığı
|
Stratejistlerin markanın nasıl
algılanmasını istediği
|
Marka kimliğinin ve değer önermesinin,
hedef kitleye aktif olarak iletilecek kısmı
|
Şekil
3. Marka kimliği tuzakları
Marka
imajı, marka ile mevcut algıları yansıtır. Marka kimliği gibi marka konumu da
arzu içermektedir. Stratejistlerin marka ile bağdaştırılmasını istediği
algıları yansıtır. Bir marka konumu yaratırken önemli bir aşama, farklı imaj
boyutlarında marka kimliği ile marka imajını karşılaştırmaktır:
BOYUT
|
MARKA KİMLİĞİ
(AMAÇ)
|
MARKA İMAJI
(MEVCUT GERÇEKLİK)
|
Ürün:
Kullanıcı:
Kişilik:
İşlevsel fayda:
Duygusal fayda:
|
Kaliteli bira
Genç
Eğlenceli, esprili
Daha iyi tat
Sosyal gruplarca kabulü
|
Kaliteli bira
Orta yaşlı
Eğlenceli, esprili
Daha iyi tat
(yok)
|
Şekil
4. Marka kimliği-imajı karşılaştırması(Aaker,2009;200)
Kimliğin
imaj ile karşılaştırılması, marka konumu ifadesi ile yansıtılan 3 çok farklı
iletişim görevinden biriyle sonuçlanır. Herhangi bir marka imajı aşağıdaki
şekillerde olabilir(Aaker,2007;200):
-
Büyütülmüş (herhangi bir boyutun ilave
edilmesi veya kuvvetlendirilmesi gerekiyorsa)-örn: sosyal grup kabulünü ilave
et
-
Desteklenmiş ve faydanılmış (imaj
çağrışımları kimlik ile tutarlı ve güçlüyse)-örn: eğlenceli ve esprili kişiliği
destekle
-
Karışmış, yumuşatılmış veya
silinmiş(eğer imaj marka kimliği ile tutarsızsa)-örn: orta yaş kullanıcı betimlemesini
yumuşatmak.
Özetle,
Marka kimliği, marka konumu ve marka imajı birbirlerinden farklı kavramlar
olmakla beraber aralarında yakın bir ilişki bulunan kavramlardır. Marka imajı
marka kimliğinin çeşitli unsurlarından birisidir. İmaj yaratma sürecinde,
tüketicilerin zihninde markanın konumlandırılmasında reklam önemli bir rol
oynar. Reklamın rolü, ürünle ilgili sembolik ve hayal gücüne yönelik bir imaj
yaratmaktır. Marka seçimi duygusal esaslıdır. İmaj stratejisi, ürün için bir
kişilik oluşturmayı veya ürün kullanıcıları için bir imaj yaratmayı
içerir(Erdil ve Uzun, 2009;112).
Tablo
1.Marka Kimliği ve Marka İmajı
MARKA KİMLİĞİ
|
MARKA İMAJI
|
Şirket oluşturur. Ancak tüketicilerin
algıladığı imaj, bu marka kimliğinden farklı olabilir.
|
Tüketicinin marka ile ilgili
algısıdır. Marka kimliğinden farklı olabilir.
|
(Erdil
ve Uzun, 2009; 113)
İmajı,
mesajı alan kişi belirler. İmaj, tüketicilerin ürünü, markayı, şirketi veya
ülke gibi faktörleri zihninde tasarlaması sonucu oluşur. Diğer bir ifade ile,
ürün, hizmet ve iletişim programları yoluyla marka tarafından oluşturulan bütün
işaretlerle ilgili şifreleri tüketicilerin çözme biçimidir. Yani alıcı ile
ilgilidir. Kimlik ise gönderici ile yani şirket ile ilgilidir. Şirketin görevi,
markanın anlamını, becerisini ve niyetini ortaya koymaktır. İmaj ise bunun
deşifre edilmiş biçimidir(Erdil ve Uzun, 2009; 113).
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder