Marka
kimliği kavramı da literatüre yeni girmiş kavramlardan olup, ilk defa Kapferer
(1986) tarafından Avrupa’da ortaya atılmıştır.[1]
Keller (2008), marka kimliğini , firma tarafından ortaya atılan marka anlamı
olarak tanımlamaktadır. Bu tanıma göre; firma markasını isteği şekilde hedef
kitlesine gösterebilir. Diğer yandan marka imajı ise tüketicilerin marka
kimliğinin algılanması ve yorumlanması
olarak ele alınmaktadır. Akademisyenler de marka kimliğini ve imajını çok
boyutlu marka kişiliğinin bir yapısı olarak incelemektedirler. Keller (2008)
örneğin, marka imajını 1) Kullanıcı
Profili 2) Satın Alma Ve Kullanma Durumu, 3) Kişilik Ve Değer, 4) Tarih,Miras,
Deneyimler başlıkları ile
tanımlamaktadır. Aaker ve Joanchimsthaler (2000) marka kimliği unsurlarını 4
bakış açısı ile ele almaktadır: 1) Ürün
Olarak Marka, 2) Kurum Olarak Marka, 3) Kişi Olarak Marka, 4) Sembol Olarak
Marka.[2]
Marka
kimliği nedir?
Kimlik her birey, her kurum için vardır.
Kimliğin tanımlanması başlı başına bir çalışma gerektirir. Zaman içinde çeşitli
nedenlerle çalışılan, araştırmalara konu olan kimlik kavramı, bugün tüm modern
toplumlarda önemli bir yer edinmiştir. Artık bireyler ve kurumlar, kendilerini
farklı kılmak ve diğerleriyle etkin bir iletişim kurabilmek adına, kendi
kimliklerini yaratmaya çalışmaktadırlar.[3]
Marka kimliği bir insanın kimliğine
benzer. Önce esas bir özden, fiziksel özelliklerden, kişilik özelliklerinden,
bir isimden ve kelime haznesinden oluşur. Kimlik bir şirketin ürünün veya
hizmetin esas bir özü konumlandırması, marka adı, logosu, mesajı ve deneyimi
gibi kontrol edilebilir unsurlardan oluşur. Dolayısıyla zaman içinde
değiştirilebilir.[4]
Müşterilerini,
rakiplerini ve kendisini analiz eden işletme, marka oluştururken öncelikle
marka kimliğini net bir şekilde belirlemelidir. Marka kimliği, işletmelerin
müşterilere sundukları tüm hizmetlerin toplamını ifade eder. Bu, var olan
özellikleri, katkıları, faydaları, performansı, kalitesi, tecrübesi ve markaya
sahip olunduğundaki değeridir. Marka kimliği, işletmelerin müşteriler gözünde
nasıl algılandıklarının özüdür.[5]
Marka kimliği, markanın bütüncül
yapılandırılmasında/yönetilmesinde temel bir kavram olarak değerlendirilebilir.
Buna göre marka kimliği, marka için anlamı, yönelimi ve amacı belirlemeye
yardımcı bir çerçevedir.[6]
David A. Aaker (2009) marka kimliği
kavramını şöyle açıklamaktadır:[7]
-
Marka kimliği, marka stratejilerinin
yaratmak ve korumak için can attığı marka çağrışımları kümesidir. Bu
çağrışımlar, markanın neyi temsil ettiğini yansıtır ve kurum üyelerinden
müşterilere verilmiş bir söz anlamına gelir.
-
Marka kimliği, fonksiyonel, duygusal
veya kişisel faydaları içeren değer önermesi yaratarak marka ile müşteri
arasında bir ilişki kurmaya yardımcı olmalıdır.
-
Marka kimliği, dört bakış açısı
etrafında toplanmış on iki boyuttan oluşmaktadır- ürün olarak marka(marka
kapsamı, ürün özellikleri, kalite/değer, kullanım alanları, kullanıcılar,
menşei), kurum olarak marka (kurum özellikleri, yerel/küresel), kişi olarak
marka(marka kişiliği, marka-müşteri ilişkileri) ve sembol olarak marka(görsel
imgeler/metaforlar ve marka geçmişi)
-
Marka kimliği yapısı, temel ve
genişletilmiş kimliği içerir. Öz kimliğin,(markanın zamandan bağımsız özü)
marka yeni pazarlar ve ürünlere doğru ilerlerken sabit kalması muhtemeldir.
Genişletilmiş kimlik birbirine bağlı ve anlamlı gruplar şeklinde organize
edilmiş marka kimliği unsurlarını içerir.
Marka kimliği; kuruluşun birbirleriyle
veya kuruluşla ilgisi olmayan bir dizi markaya sahip olmasıdır. Markalı ürün
üreten bazı kuruluşlar kendi kimliklerinden ziyade, sahip oldukları markanın
kimlikleriyle ön plana çıkmaktadırlar. Markaların birbirleriyle ve ana
kuruluşla arasında bir bağlantı yokmuş gibi görünür. Tüketici çok ayrıntılı
olarak ilgilenmediği sürece bu markaların ardındaki kuruluşları tanımamaktadır.
Mesela, Unilever grubuna bağlı farklı markalar olan Sana, Lipton IceTea, Calve
Hazır Çorba’nın bu gruba ait markalar olduğu açıkca görülmez.[8]
Şekil 1. Marka Kimliği Sistemi(A. Aaker David, Güçlü
Markalar Yaratmak, Çev. Demir Erdem, MediaCat, 2009, s. 95)
Kimlik
Yapısı
Marka kimliği
Şekil 2’de gösterildiği gibi, bir öz kimlik ve bir genişletilmiş kimlikten
oluşmaktadır.
Buna
ek olarak kimlik unsurları, anlam içeren sürekli bir model şeklinde çoğunlukla
öz kimlik unsurları etrafında düzenlemiştir.
-
Öz
Kimlik: Öz
kimlik, markanın zamandan bağımsız özünü temsil
eder. Öz kimlik cevaplardan iç gözlemsel olarak sorulara doğru ilerler:[9]
-
Markanın ruhu nedir?
-
Markayı yönlendiren temel inançlar ve
değerler nelerdir?
-
Markanın arkasındaki kurumun yetenekleri
nelerdir?
-
Markanın arkasındaki kurum neyi temsil
etmektedir?
Keller(2008),
güçlü bir marka yaratmada ilk adım olarak, tüketicinin zihninde o markayı
oturtacağı yere göre , ürünün kullanımı ile uygun ve çağrışımları da içine alan
bir marka tanımı yapılmasıdır. Bu adımda yanıtlanması gereken soru da ;
“Sen
kimsin?(Who are you?)
Marka
kimliği ile birlikte aynı zamanda marka konumlandırması ve değeri için de bir
tanımlama oluşturulmalıdır. David A. Aaker(2009)’un oluşturduğu marka sistemi
içinde marka kimliğinin uygulanması “marka konumlandırması” şeklinde ele
alınmaktadır.
Genişletilmiş
Kimlik: Doku ve bütünlük sağlayan unsurları barındırır.
Markayı neyi temsil ettiğinin portresine detaylar ekleyerek, resmi tamamlar.
Markanın görsel çağrışımlar haline gelen veya gelmesi gereken pazarlama
programının önemli unsurları ilave edilebilir.[10]
Marka kimliğinin özü ya da marka ekseni,
markanın tüketicilerle kuracağı iletişimi , mesajları etkiler. Genişletilmiş
kimlik, tüketicilerle kurulacak iletişimde kullanılacak marka çağrışımlarını
içerir. [11]
Marka kimliği kavramı,
markayı anlamlı ve benzersiz yapan her şeyi kapsar. Kimlik de, imajı, amacı ve
markayı farklılaştıran bireysel değerleri kapsayan bir kavramdır. [12]
Kimlik, bir şirketin , ürünün veya hizmetin esas bir özü, konumlandırması,
marka adı, logosu, mesajı ve deneyim gibi kontrol edilebilir unsurlardan
oluşur. Dolayısıyla zaman içinde değişebilir.[13]
Marka kimliği, hem uygulamacılar hem de akademikler tarafından marka oluşturma
ve yönetiminde stratejik bir araç olarak görülür. Güçlü bir marka yaratma,
doğru ve etkin bir marka kimliği tasarımı ve yürütülmesi ile ilgilidir.[14]
Marka kimliği, markanın
bütüncül yapılandırmasında/yönetilmesinde temel bir kavram olarak
değerlendirilmelidir. Marka kimliği kavramı, markanın tüm yönlerini kuşatmakta;
markaya ilişkin parçalardan çok bütünü önemsemektedir.[15]
-
Ürün
olarak marka :
1. Ürünle ilgili Çağrışımlar
Bir
marka, ürüne yönelik olarak tüketicilere çeşitli anlamlar iletir. Bir markanın
iletebileceği dört anlam düzeyinden bahsedilir. Bu anlamlar; nitelikler,
yararlar, değerler ve kişilik olarak ele alınabilir. Bir marka öncelikle
belirli ürün niteliklerini akla getirir. Ancak tüketiciler nitelikler değil,
yararlar satın alır. Bu nedenle nitelikler işlevsel ve duygusal yararlara
dönüştürülmelidir.[16]
Marka
kimliğinin çekirdek unsurlarından biri, arzu edilebilir ve uygulanabilir
çağrışımları etkileyecek olan ürün baskısıdır. Marka hangi ürün veya ürünlerle
bağdaştırılıyor? Bu , Haagen-Dazs için dondurma, Visa için kredi kartları,
Buick için otomobil ve Compaq için bilgisayardır. Ürün sınıfına olan güçlü bir
bağlantı, ürün grubu akla geldiğinde markanın hatırlanması anlamına gelir.[17]
-
Kurum
olarak marka:
Kurum
olarak marka persfektifi, ürün veya hizmetlerin özellikleri yerine kurumun
özelliklerine odaklanır. Yenilikçilik, kaliteye olan ilgi ve çevre duyarlılığı
gibi kurum özellikleri, insanlar, kültür, değerler ve şirketin programları ile
yaratılır. [18]
-
Kişi
olarak marka:
Kişi
olarak marka perspektifi, marka kimliğinin ürün özelliklerini temel alan
perspektifinden daha zengin ve ilgi çekici olduğunu ileri sürer. Bir insan gibi
marka da üst sınıftan, rekabetçi, etkileyici, güvenilir, eğlenceli, hareketli,
esprili, rahat, resmi, genç veya entelektüel olarak algılanabilir. [19]
-
Sembol
olarak marka:
Güçlü
bir sembol, bir kimliğe uyuşma ve yapı sağlayarak tanınma ve hatırlanma
özelliği kazanmayı kolaylaştırır. Varlığı, marka gelişiminde önemli bir unsur
ve yokluğu, büyük bir eksikliktir. Sembolleri markanın bir parçası olma
statüsüne yükseltmek, potansiyel güçleri yansıtır. Markayı temsil eden her şey
bir sembol olabilir.[20]
Hem
Daivd A. Aaker’in marka kimliği sistemi modeli ile J. Kapferer’in marka kimliği tanımı için ele
aldığı sorular birbirine benzer olup, marka kimliğinin marka ile ilgili bütün
kavramları içeren geniş bir boyutta ele alınması gerektiği görülmektedir. David
A. Aaker da marka kimliği için markayı 4 şekilde ele almış, ve markanın değer
yaratma fonksiyonu ile konumlandırılmasını da marka kimliği içersinde
değerlendirmiştir. J. Kapferer ise marka kimliği için şu soruları yöneltmiştir:[21]
-
Marka vizyonu ve amacı nedir? (What is the aim and individual vision of a brand? )
-
Markayı farklı kılan nedir? (What makes a brand distinguished?)
-
Memnuniyet nasıl sağlanacak? (How satisfaction could be
achieved?)
-
Marka denkliği nedir? (What is brands equity?)
-
Marka yeterliliği, geçerliliği ve yasal
durumu nedir? (What are
brand competence, validity and legitimacy?)
-
Marka tanınmasındaki elemanlar nelerdir? (What are the features of its recognition)
[1]
Janonis Vytautas Et Al.,
Relationship Of Brand Identity And İmage, Engineering Economics, 2007, No 1
(51), P. 70
[2] Geuens Maggie, Weijters Bert, De
Wulf Kristof, A New Measure Of Brand Personality, İntern J. Of Research İn
Marketing, 26(2009), Pp. 97-107
[3]
Köktürk vd. Kurum İmajı Oluşumu ve Ölçümü, Beta , 1. Baskı, Ocak , 2008, s. 36
[5] Cop Ruziye, Çifci Sertaç, Marka
ve Marka Yönetim Kavramları: Üniversite Öğrencilerinin Kot Pantolon
Tercihlerine Yönelik Bir Araştırma,
Finans Politik & Ekonomik Yorumlar 2007, Cilt : 44, Sayı: 512, s. 72
[6] Uztuğ, a.g.e., s. 43
[7] Aaker A. David, Çev. Demir
Erdem, Güçlü Markalar, Mediacat, İstanbul, 2009, S. 84
[8]
Köktürk vd., a.g.e., s. 41
[9]
Aaker, a.g.e., s. 102
[10]
Aaker,a.g.e., s. 103
[11]
Uztuğ, a.g.e., s. 62
[12]
Janonis Vytautas Et Al.,s.
70
[13]
Erdil ve uzun, a.g.e., s. 109
[14]
Uztuğ Ferruh, Markan Kadar Konuş, MediaCat, 4. Baskı, 2003, İstanbul, s. 43
[15]
Can Emel, Marka ve Marka Yapılandırma, Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi, Yıl
2007, cilt XXII, Sayı 1, s. 231
[16]
Can emel, a.g.e., s. 228
[17]
Aaker, a.g.e., s. 94
[18]
Aaker, a.g.e., s. 98
[19]
Aaker, a.g.e., s. 99
[20]
Aaker, a.g.e., s. 100
[21]
Janonis Vytautas Et Al.,s.
70
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder